|
René Eckhardt studeerde aan het Conservatorium in Amsterdam bij Hans Dercksen en aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Geoffrey Madge. Hij volgde colleges musicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn belangstelling gaat van Haydn tot heden. Amerikaanse
muziek. Tijdens zijn studie raakte Eckhardt geïnteresseerd in
Amerikaanse muziek. Hij gaf een recital in
New York tijdens het American New Music Consortium Festival, al snel
gevolgd door zijn LP All
American music. Voorts
voerde Eckhardt
John Cage’
beroemde Sonatas
and Interludes for prepared piano verschillende malen
uit alsmede zijn complete Music of Changes en het
Concerto for prepared piano and chamber orchestra. Pianoconcerten. René Eckhardt voerde verschillende 20ste eeuwse pianoconcerten uit, waaronder het Double Concerto van Elliott Carter met het Asko Ensemble, het Piano Concerto van Lou Harrison met het Radio Symfonie Orkest, Islands van Luca Francesconi met het Asko Ensemble en Avontuur van Karel Goeyvaerts met het Orchestre Philharmonique de Liège. Hij maakte een CD-opname van het Piano Concerto van Tristan Keuris met het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Lucas Vis. Samenwerking
met componisten. Eckhardt w Soloprogramma’s. Eckhardt bracht het complete pianowerk van Stravinsky ten gehore. Zijn tournee Tribute met werken van o.a. Olivier Messiaen, John Cage, Toru Takemitsu en Astor Piazzolla ging gepaard met de release van de CD Tribute 2000 en de uitgave van het bijbehorende boek Tien Componistenportretten in woord en beeld door Saar Roelofs. De opname van Keuris' Sonata for piano (1970) op deze CD is in 2009 opnieuw uitgebracht als onderdeel van een CD-box met de complete werken van Keuris. In zijn programma Van Haydn tot Heden bracht hij werken ten gehore van Haydn, Schumann, Stravinsky en drie nieuwe aan hem opgedragen werken van Toek Numan, Roderik de Man en Roel van Oosten. Ook voerde hij het monumentale pianowerk Arcana van Rudolf Escher uit o.a. in het Van Abbemuseum in Eindhoven. In 2012 gaf Eckhardt integrale uitvoeringen van Debussy's 24 Preludes. Voor zijn soloprogamma's met werken van Cage: zie boven. Nederlandse muziek. Eckhardt gaf regelmatig uitvoeringen van Nederlandse componisten. Zo gaf hij in 2007 een pianorecital op het Department of Music van de universiteiten in Seattle en Ellensburg (WA) in de VS, en op het Peter de Grote festival in Groningen met o.a. Anathema van Peter Schat. De CD Ton de Leeuw - Chamber Music, waarop René Eckhardt De Leeuw's pianowerk Les Adieux speelt, werd bekroond met een Edison Klassiek. Op
uitnodiging van Muziek Centrum Nederland heeft René
Eckhardt het integrale
pianowerk
van Ton de Leeuw opgenomen. De dubbel-CD Ton
de Leeuw
- Complete Piano Solo Works is in 2010 door
Quintone uitgebracht. Liedbegeleider. René Eckhardt begeleidde regelmatig zangsolisten onder wie Marjanne Kweksilber, Lieuwe Visser, Marion van den Akker, Wilke te Brummelstroete, Jasperina de Jong en Anu Komsi. Asko|Schönberg. Van 1980 tot 2012 was René Eckhardt lid van het Asko|Schönberg. Als ensemblelid was hij tevens werkzaam als coach van jonge musici aan de Ligeti Academie. Het
Trio. Van
1982 tot 2004 vormde hij
met
basklarinettist Harry Sparnaay en fluitist Harrie Starreveld Het Trio.
Meer dan 180 compo- sities waaronder werken van vermaarde componisten als
Franco Donatoni, Theo Loevendie en Jonathan Harvey zijn aan Het Trio
opgedragen en door dit ensemble in première gebracht.
In 1997 bewoog Eckhardt de Japanse componist Maki Ishii voor Het Trio,
slag- werk en solisten een opera te schrijven welke in november 2000 onder
de naam Tojirareta Fune in Tokyo zijn Japanse première beleefde. Transcripties. René
Eckhardt maakte transcripties: Stichting Partner Productions. Eckhardt richtte in 1999 samen met Saar Roelofs Stichting Partner Productions op. De stichting bestond tot 2012. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
"Razend
knap gespeelde solopartij van René Eckhardt." Over de in 2010 uitgebrachte
dubbel-CD Ton de Leeuw Complete Piano Solo Works:
“In
de pianowerken van Charles Ives bleek Eckhardt’s grote liefde en
respect voor deze zeer oorspronkelijk schrijvende Amerikaanse
componist.” (Marjolijn
Sengers, Eindhovens Dagblad) |