VAN HAYDN TOT HEDEN
Haydn Today ink on paper, 15x20 cm, © René Eckhardt, |
In dit programma combineerde hij deze hedendaagse composities met klassieke pianowerken van Haydn, Schumann, Stravinsky en Ravel. Uit
de pers
|
|
in
NRC (door
Mischa Spel)
"Toek
Numan is de jongste componist. Zijn stijl is speels, verhalend en
energiek. Dat hoor je ook in Hoeken en Dalen; KLAvertje VIER.
Het eerste deel is intens, heftig en expressief - met gespierde
dissonanties en een rijk gebruik van de pianoklank. Het lichtvoetige
tweede deeltje speelt zich vooral in de hoge regionen van de piano af.
Wat me frappeert aan Toek Numan is dat zijn muziek nooit op een
technisch of cerebraal niveau blijft hangen, maar steeds direct
aanspreekt.' "Het is opmerkelijk hoezeer deze drie composities
contrasteren in stijl. 'Auxochromes van Roderik de Man is een compositie waarin
de piano een dialoog aangaat met elektronische klanken op cd, die zijn
afgeleid van de piano. Die wisselwerking tussen piano en elektronica
heeft een sterk kleurvermeerderend effect. Nu eens is het de cd, dan
weer de piano die met heftige impulsen een tegenreactie uitlokt. En
doordat de "gewone" ruimtelijkheid van de piano wordt
verdubbeld door de klanken op cd, ontstaat een heel wijds klankeffect.
Het zal een sensatie zijn dat live te horen !'
|
In het recital Van Haydn tot Heden worden klassieke en moderne pianowerken met elkaar gecombineerd. De klassieke instrumentale stijl van Haydn en tijdgenoten inspireerde Stravinsky tot het schrijven van zijn Sérénade en la waarvan de vorm in vier delen (Hymne, Romanza, Rondoletto en Cadenza Finala) aan de 18de eeuwse "Nachtmusik" doet denken. De jonge Schumann daarentegen vond Haydn ouderwets en spiegelde zich liever aan vernieuwers als Beethoven en Schubert. Daarnaast was voor hem vooral de literatuur een bron van inspiratie: zonder de roman Flegeljahre van de schrijver Jean Paul was zijn pianowerk Papillons - destijds een vernieuwend werk - nooit ontstaan. Welke ‘klassieke’ sporen klinken door in de kersverse, aan René Eckhardt opgedragen pianowerken van de Nederlanders Roderik de Man (1941), Roel van Oosten (1958) en Toek Numan (1971)? Waardoor werden zij geïnspireerd? Drie generaties Nederlandse componisten die ieder een bijzonder oeuvre hebben opgebouwd en die met hun composities ons muzikale erfgoed misschien weer in een ander daglicht zullen stellen.
|
Productie:
Stichting Partner Productions