Inleiding over 
Debussy's Préludes
door René Eckhardt

CV René Eckhardt

copyright

 

 


Boek 2, Prelude nr. 6

"General Lavine" – excentric

De titel van de prelude - "General Lavine" – excentric - is oorspronkelijk in het Engels (waarbij Debussy eccentric op zijn eigen excentrieke manier spelde). Met deze prelude schiep de componist een muzikaal portret van de beroemde Amerikaanse clown Edward Lavine. Debussy heeft Lavine, die zichzelf afficheerde als The Man Who Has Soldiered All His Life, in Parijs zien optreden in het Marigny-theater op de Champs-Elysées. De clown gaf er in 1910 en 1912 voorstellingen. De muziek is in de stijl en beweging van een cake-walk gecomponeerd. De cake-walk was in die tijd een populaire Amerikaanse dans, verwant aan de ragtime met z'n sterke syncopen, maar langzamer. Verschillende onderdelen van de act van de clown worden in de muziek gesuggereerd. Van het opzichtige trompetgeschal aan het begin (strident – schril, snijdendnoteert Debussy), dat uitmondt in een fikse dreun op de trom, tot het  paraderen op de cake-walk die plotseling ophoudt als hij struikelt. Hier wordt een vaudeville-slapstick uitgebeeld waarbij een citaat uit Stephen Foster's The Camptown Races de revue passeert (een bekend deuntje dat door toenmalige minstrel bands veel gespeeld werd). Deze prelude is de pendant van Minstrels in boek I, waarin ook music-hall entertainment gepersifleerd wordt.

 

Bronnen

 

 
>>> volgende:  La terrace des audiences du clair de lune
(
Het terras voor toehoorders in maanlicht. 
Of: Het terras waar het maanlicht audiëntie houdt)