Het hoofdmelodietje
van Brouillards aan het begin, dat herhaaldelijk terugkomt,
wordt in drieklanken met de linkerhand op de witte toetsen gespeeld.
Het heeft de eenvoud van een kinderliedje. De rechterhand speelt in
dezelfde ligging een kwintolenfiguur op de zwarte toetsen, wat de
melodie als het ware versluiert.
In de boeken over
Debussy's muziek vinden we weinig informatie over deze prelude. Zo
geeft de Durand-uitgave van de complete werken van Debussy (2007)
als bron van de titel Brouillards aan: onbekend. Bij E.
Robert Schmitz die in zijn boek The Piano Works of Claude Debussy
(Dover-editie, 1966) graag eigen associaties bij de muziek
beschrijft, lezen we dat het in deze prelude gaat om de fantasie van
een kind die door het raam naar de mist kijkt. Je zou ook kunnen
stellen dat de muziek door de nevel van de herinnering een tafereel
uit de vroege jeugd tracht op te roepen. Of iets dergelijks.
Het is - zoals
eerder in de inleiding van deze site
aangegeven - echter niet juist om de betekenis van de titel vast te
willen leggen omdat dit in strijd is met de intentie van de
componist. Debussy plaatste niet voor niets de titel van elke prelude aan het slot van het stuk tussen haakjes. Zoals - in dit
geval - wanneer de laatste klanken van de prelude weggestorven zijn:
(...Brouillards). Hiermee lijkt hij een letterlijke, pasklare
betekenis van 'nevels' te willen vermijden ten gunste van persoonlijke en poëtische associaties van uitvoerders en
luisteraars.
Bronnen
|