De titel van de
prelude - "General
Lavine" – excentric - is oorspronkelijk in het
Engels (waarbij Debussy eccentric op zijn eigen excentrieke
manier spelde). Met deze prelude schiep de componist een muzikaal
portret van de beroemde Amerikaanse clown Edward Lavine. Debussy
heeft Lavine, die zichzelf afficheerde als The Man Who Has
Soldiered All His Life, in Parijs zien optreden in het
Marigny-theater op de Champs-Elysées. De clown gaf er in 1910 en
1912 voorstellingen. De muziek is in de stijl en beweging van een
cake-walk gecomponeerd. De cake-walk was in die tijd een populaire
Amerikaanse dans, verwant aan de ragtime met z'n sterke syncopen,
maar langzamer. Verschillende onderdelen van de act van de clown
worden in de muziek gesuggereerd. Van het opzichtige
trompetgeschal aan het begin (strident – schril, snijdend
– noteert Debussy), dat uitmondt in een fikse dreun op de
trom, tot het paraderen
op de cake-walk die plotseling ophoudt als hij struikelt. Hier
wordt een vaudeville-slapstick uitgebeeld waarbij een citaat uit
Stephen Foster's The Camptown Races de revue passeert (een
bekend deuntje dat door toenmalige minstrel bands veel
gespeeld werd). Deze prelude is de pendant van Minstrels
in boek I, waarin ook music-hall entertainment gepersifleerd wordt.
© René Eckhardt
Bronnen
|